داستان تکراری تحویل اس300/سامانه دفاعی ایران قویتر می شود

نشریه هیل The Hill در پی اعلام تحویل سامانه دفاع موشکی S300‌ به ایران از سوی روسیه در گزارشی به قلم پاتریک مگاهان و بهنام طالب لو به مسئله تحویل این سامانه دفاعی به ایران و پیامدهای آن پرداخت. این گزارش مغرضانه ایران را متهم به ایجاد مزاحمت در خلیج فارس  و تنگه هرمز می‌کند.

در این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران پیوسته در تنگه هرمز و خلیج فارس شیطنت‌ها و مزاحمت‌هایی داشته است. اکنون، با خرید سامانه دفاعی S300 (سطح به هوا) این مزاحمت را علاوه بر منطقه دریایی در منطقه هوایی هم خواهد داشت. علیرغم گفته لاوروف –وزیر خارجه روسی- مبنی بر صرفا دفاعی بودن این سامانه، تهران از ظرفیت‌های آن استفاده خواهد کرد. لذا، آمریکا باید برای جلوگیری از تغییر موازنه قدرت در خلیج فارس، از فروش این سامانه به ایران جلوگیری نماید.

این گزارش می افزاید: تا به امروز، ایران این سامانه که توافق تحویل آن در سال 2007 صورت گرفت را به دست نیاورده است. در سال 2010 نیز شورای امنیت سازمان ملل طبق قطعنامه 1929 مانع از تحویل اس 300 به ایران شد. با آنکه "قانون ثبت سلاح‌های متعارف سازمان ملل" اجازه تحویل این سامانه از سوی روسیه به ایران را می‌دهد، اما این کشور -تحت فشار اسراییل و غرب- تحویل آن را به تعویق انداخته است. پس از اینکه خبر از توافق هسته‌ای گسترده به گوش رسید، روسیه تحریم خودخواسته در رابطه با اس 300 را از ایران برداشت و اعلام آمادگی جهت تحویل کرد. گزارش‌های اخیر حاکی از تقویت کردن ایران با سری موشک‌های جدید و تمدید تاریخ تحویل است.

اما باید اشاره کرد که S300 مدل‌های مختلف دارد. S-300PMU1 همان مدلی است که در سال 2007 توافق بر سر تحویل آن شکل گرفت که تقریبا 2 دهه پیش با برد بالای 90 مایل جهت مورد هدف قرار دادن هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته و توسعه داده شد. در سال 2013 بود که روسیه مدل S-300VM را جهت جلوگیری از شکایت ایران مبنی بر تاخیر در تحویل، به این کشور پیشنهاد داد. این پیشنهاد جایگزین اما دارای قدرت بسیار بیشتری بود. VM توانایی این را دارد که تا شعاع 25 مایلی مانع از نفوذ موشک‌های بالستیک شود و تا شعاع 12 مایلی هواپیماها را مورد شلیک قرار دهد. سامانه‌های S300‌ علاوه بر مجهز بودن به موشک، قادر هستند که تا 200 هدف را در شعاع 150 مایلی مورد هدف قرار دهند. 

ایران و اس 300

S-300PMU1

  ادامه مطلب ...

تمرین نظامی اسرائیل برای حمله به ایران؟!

مرکز نظارت نظامی اسراییل به رسانه های عبری اجازه نشر گزارش و تحلیل از رزمایش مشترک با یونان را داد که به گفته رسانه های آتن، ممکن است بخشی از تمرین نیروهای ویژه رژِیم اشغالگر قدس برای حمله احتمالی به ایران باشد.

به گزارش العالم، در حالی که رسانه های رژیم اسراییل به انتشار خبرتمرین مشترک با نیروی هوایی یونان اکتفا کردند، این رزمایش بر عملیات نجات از میدان نبرد تاکید دارد.

الاخبار نوشت: سخنگوی ارتش رژیم اسراییل می گوید که این رزمایش درچارچوب برنامه تمرین و همکاری های بین المللی سال ۲۰۱۵ از قبل برنامه ریزی شده است.

رسانه های اسراییلی اطلاعاتی از برخی منابع یونانی بویژه "پایگاه اخبار دفاعی" نقل کردند که براساس آن بیش از ۲۰۰ تکنسین و خلبان نیروی هوایی رژیم اشغالگر با یگانهای ورزیده اقدام به تمرین هوایی کرده و منطقه رزمایش شبیه تاسیسات هسته ای ایران است.

به گفته این پایگاه یونانی، اسراییل ترجیح می دهد نیروهای ویژه خود را در مناطق جغرافیایی دشوارکه دارای ناهمواری، کوهستان و دره های بسیاراست، فرود آورد تا انجام ماموریتها در اماکنی شبیه به شمال ایران را شبیه سازی کند.

شبکه ۲ اسراییل گزارش کرد که این رزمایش در چارچوب همکاری با طرف یونانی انجام می شود وشبیه تمرین مشترک ماههای گذشته است.

روزنامه لبنانی الاخبار با بیان اینکه دراین رزمایش نحوه مواجهه با سامانه‌های دفاع هوایی "اس ۳۰۰" شبیه سازی شد، افزود: این بزرگترین رزمایش در نوع خود است و در منطقه ای کوهستانی که شبیه آن در فلسطین اشغالی دیده نمی شود، برگزار شد.

رزمایش صهیونیستی، در سایه فشارهای کابینه نتانیاهو بر هم پیمان خود آمریکا پس از توافق هسته ای اخیر با ایران صورت می گیرد و به گفته ناظران، قبل از آنکه دربردارنده پیامی برای ایران باشد، حامل پیامی برای کنگره آمریکاست که توافق هسته ای را در دست بررسی دارد.

ابزارکی که آلوده تر از سرویس بهداشتی منزلتان است!

در طول روز، تلفن همراه یا تبلت برای بسیاری از ما پرکاربرد‌تر از هر وسیله‌ دیگری است. اما آیا می‌دانستید این ابزارک‌های محبوب ما می‌توانند یکی از آلوده ترین اشیا در اطرافمان باشند؟
بله، متاسفانه باید گفت، صفحه نمایش گوشی یا تبلت شما، حدود ۲۰ برابر بیشتر از سرویس بهداشتی منزل‌تان آلوده به باکتری است.

url
طبق اعلام دیلی میل، گروهی در سال ۲۰۱۳ دست به کار شدند تا میزان این آلودگی را با استفاده از ۳۰ عدد گوشی و تبلت که از مردم عادی جمع آوری شده بود، اندازه گیری نمایند. آن‌ها سپس اقدام به تمیز کردن سطح آنها با تمیز کننده‌هایی مانند دستمال یا اسفنج و… نمودند تا میزان آلودگی این دستگاه‌ها را به باکتری‌های موجود در صفحه نمایش هر دستگاه بیابند. نتایج این آزمایش بسیار خیره کننده و وحشتناک بود!

 

ادامه مطلب ...

۵ وسیله که کاملا تصادفی اختراع شدند!

همیشه فکر می‌کنیم که اختراعات گوناگون طی یک فرایند طولانی و پیچیده به دست آمده‌اند اما حقیقت این است که گاهی برخی از این اختراعات کاملا تصادفی و اتفاقی صورت گرفته‌اند....

 

ادامه مطلب ...

تلگرام از ایران عذرخواهی کرد !

ایرنا نوشت:

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مدیریت نرم افزار تلگرام به دلیل انتشار استیکرهای غیر اخلاقی توسط کاربران در این شبکه مجازی، از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کرد.

محمودواعظی اظهارکرد: مدیریت این شبکه مجازی در ایمیلی که برای وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات ارسال کرده است متعهد شده براساس قوانین جمهوری اسلامی فعالیت داشته باشد و این استیکرهای غیر اخلاقی را از شبکه خود برای کاربران ایرانی حذف کند.

به گفته وی ،مدیریت تلگرام به صورت مستقیم در استیکرهای غیراخلاقی نقشی نداشته است و آنچه طراحی شده در فضای آن توزیع شده، توسط کاربران انجام شده است.

وی اضافه کرد: تلگرام در ابتدای فعالیت در ایران به کاربرانش اجازه داد با اختیار خودشان استیکرهابی طراحی کرده و از آن استفاده کنند و برخی از کاربران ایرانی نیز با استفاده از ظرفیت ، استیکرهای غیر اخلاقی را انتشار دادند که باعث نارضایتی نیز شده بود.

وزیر دولت یازدهم تصریح کرد: دولت یازدهم با نرم افزارها و شبکه های اجتماعی که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی کار کنند مشکلی ندارد و فقط با فعالیت شبکه هایی که بخواهند این چارچوب را رعایت نکنند، برخورد می شود.
واعظی اظهارکرد: کاربران شبکه های مجازی باید بدانند که اگر در چارچوب قوانین کشورمان در این فضا کار نکنند، ممکن است دستگاه های نظارتی این شبکه ها را فیلتر کنند.

وی تصریح کرد: پس از تذکر ما نسبت به استیکرهای غیر اخلاقی در تلگرام و پیگیری این شبکه مجازی، وضعیت خوبی در این شبکه ایجاد شده و از انتشار استیکرهای غیر اخلاقی جلوگیری شد.